Geloven is een lifestyle! - Reisverslag uit Holešov, Tsjechische Republiek van Go Team Czech - WaarBenJij.nu Geloven is een lifestyle! - Reisverslag uit Holešov, Tsjechische Republiek van Go Team Czech - WaarBenJij.nu

Geloven is een lifestyle!

Door: Go Team Czech

Blijf op de hoogte en volg Go Team Czech

29 Juli 2014 | Tsjechische Republiek, Holešov

Blog 29-7-2014

Hoooi allemaal :),

Hier weer een update vanuit het zonnige Holesov.

De Zaterdag is beschreven vanuit het perspectief van onze awesome 8-jarige: Micha!

Zaterdag was een topdag! We zijn 's middags wezen zwemmen. Ik vond het voetballen en de glijbaan daar het leukst, maar er waren wel strenge regels. Je mocht er niet eens met een strandbal in het water spelen. 's Avonds hadden we een 'Holland Night', dat was heel erg leuk (dat vonden de mensen die waren gekomen ook)! Het leukste vond ik de oud-Hollandse spelletjes die we speelden en de hapjes waren overheerlijk en natuurlijk lekker nederlands zoals stroopwafels, gevulde eieren en lekkere speculaas!

Zondag:
's Ochtends hebben wij onze allereerste kerkdienst gehouden in de kerk waar we slapen. Dat betekent dat we letterlijk onze matras moesten oppakken en verhuizen om plaats te maken voor de kerkleden. Nadat we zowel Nederlandse, als Engelse, als Tsjechische liedjes hebben gezongen hebben Harald en Niels hun getuigenis gegeven. Daar paste perfect een dramastuk bij, dus die hebben we ook opgevoerd. Aan het einde van de dag hebben we een synagoge in de buurt bezocht. Hier werden we voor uitgenodigd door een meneer die op onze 'Holland Night' was. Deze synagoge was erg mooi en oud (400 jaar). Het is de op vier na oudste synagoge van Tsjechië. Hier hebben we een rondleiding gekregen met veel achtergrond informatie, zie foto's.

Maandag:
Deze dag begon interessant, we hadden de hele dag tot vijf uur geen stroom en spoelde de wc niet door, omdat het had gestormd de nacht ervoor. Dit betekende dus met een emmer water de wc door spoelen! Dat was even wennen. Na het ontbijt zijn de mannen heel hard aan het werk gegaan in de tuin. We zijn voor Milan bezig om de grond egaal te maken zodat hij er uiteindelijk een jongerenhonk kan bouwen. Dit betekende een hele boom omhakken en in kleine stukjes brengen. De jongens hebben de hele stronk er geprobeerd uit te halen. Dat lukte niet zo goed, dus toen hebben we er maar een tractor bijgehaald en die heeft de boom er uit getrokken. In de tussentijd hadden de meiden boodschappen gedaan en een lunch in elkaar gedraaid. Na de lunch zijn we naar het stadsplein gegaan om te evangeliseren. We zijn begonnen met liedjes zingen met de gitaar en djembe. En vervolgens zijn we uitgestapt naar mensen om loomarmbandjes aan kinderen te geven en gesprekken aan te gaan. Dit was best spannend, maar met God als backup zijn hier leuke gesprekken uit gekomen.

Dan is vandaag (dinsdag) alweer de laatste hele dag dat we in Holesov zijn! Dus we hebben maar goed uitgepakt. In de ochtend zijn we weer gaan knallen in de tuin en hebben we de hele grond gelijk gemaakt. Ook hebben we de ondergrond kunnen halen voor Milan, zodat we een fundament achterlaten en dat is toch wel erg belangrijk! Na een heerlijke lunch in ons gebruikelijke restaurant zijn we met een volle bus incl. kleren naar de zigeunerstraat gegaan waar we in de eerste blog over geschreven hebben. We hebben kleren uitgedeeld en verder een heerlijke middag met zowel de kinderen, jongeren als de ouders gehad.
Met nog een naglow van de leuke middag reden we terug in ons busje naar onze kerk. Daar aangekomen werden we blij verrast met een tuin vol met mensen die allemaal een ijsje aan het eten waren en met hun kinderen aan het spelen waren. Jaa, dacht je dat je klaar was, we konden gewoon weer verder. Het mooie was dat we gewoon met een verdiend ijsje er tussen konden gaan zitten!

Voorganger Milan en Danniella hebben van hun geloof hun levensstijl gemaakt. Hun huis/kerk staat open voor de gehele omgeving. In hun tuin hebben ze hun ijswinkeltje wat ontzettend goed bezocht wordt, waardoor je makkelijk in contact komt met mensen. En niet om ze allemaal te paaien voor de kerk, maar gewoon om contact te hebben en ze lief te hebben. Echte mensen die niet beroemd zijn, maar door ons nooit vergeten zullen worden!

Morgenmiddag vertrekken we om 14.00 uur richting Nova Paka, het is een ritje van 3 uur in de richting van Nederland dus dat scheelt alweer voor de terugweg.

Wij zien er naar uit wat er in dit volgende plaatsje gaat komen!

Groetjes Micha, Kirith en Lisette!! :)